28 dec. 2015

VWT5 2.0TDI 132KW 4MOTION DSG7 L2H1 2.8T

Een paar maand geleden kocht ik een werkspeeltje. Voor de leken die aan de titelcode niets hebben, in – nou ja - mensentaal:
een middels zeventrapsautomaat permanent vierwielaangedreven verlengd Volkswagen Transporterbusje met een 180 PK sterke tweeliter turbodieselmotor dat maximaal 2800 kilogram zwaar de weg op mag.
Totaal politiek incorrect en misschien zelfs asociaal in deze tijden van schijnheilige CO2-kramp, maar dat lieten we voor één keer niet aan ons koeriershart komen. Ik wacht al 15 jaar tevergeefs op de kans om elektrisch of minstens hybride te kunnen rijden, dus laat de moraalridders nu ook nog maar even tolerant zijn.
Vorige maand kreeg ik een unieke kans om dit beestje eens grondig te testen: een volgeladen rit naar Portugal, twee weken joyriden ter plaatse en dan halfvol terug naar huis.
Tijdens de heenreis ging het er relatief rustig aan toe, zonder overdreven snelheid, 2.000 kilometer cruisen, going with the flow. Weinig te melden, behalve een verrassend laag gemiddeld verbruik, ondanks het feit dat de volle 2800 MTM benut werd: 9.5 liter/100 kilometer.
In afwachting van de terugrit trok ik naar onze tweede thuis in de Algarve. In de ruime omgeving kennen we ondertussen heel goed onze weg: van door Europa gesubsidieerd asfaltlint tot onverharde sporen die naar afgelegen stranden of naar hoge uitkijkpunten leiden. Ons busje heeft zich daar kostelijk geamuseerd… en de chauffeur ook: baanvast scherpe-bochtenwerk, stabiel offroad gewroet, indrukwekkende acceleratie bij het inhalen… en heel vaak binnenpretjes bij de zoveelste verbaasde blik van alweer een macho die we een poepje lieten ruiken bij het optrekken.
De terugreis was het klassieke verhaal van “we hebben alle tijd en doen het rustig aan maar naarmate we onze stal ruiken kan het niet snel genoeg meer gaan”. Laat ik het ritverslag beperken tot de gegevens van de boordcomputer bij aankomst aan de frituur om 9u ‘s avonds:
  • rijtijd: 11u55
  • gemiddeld verbrijk: 11.0 liter
  • afstand: 1437 km
  • gemiddelde snelheid: 121 km/u
  • olietemperatuur: 113°C
… met zowat 300 kilogram lading, exclusief mezelf als chauffeur.
Waarom schrijf ik dit nu allemaal?!
Ik weet het zelf niet zo goed. Want eigenlijk interesseert de technische kant van auto’s me geen bal. Een auto op zich wekt bij mij geen enkele emotie op. Ik praat er zelfs niet graag over.
Het zal wel zijn omdat ik nog steeds graag rij, zeker, ondanks alles…
Al maar winterbanden gaan bestellen, denk ik: het zal de komende winter wel niet altijd zonnig Portugal zijn, vermoed ik…



Geen opmerkingen: